fotohobby

Fotobloggen
31 januari

Äntligen har jag fått inspiration att lägga ut fler bilder. Kanske onödigt jobb, för nätet svämmas över av fantastiska bilder.

Eftersom jag har flera datorer med olika versioner av Windows och därmed också av Lightroom kan jag jämföra den praktiska skillnaden mellan äldre och nyare upplagor av programmen. Faktiskt inte så stor vilket är en besvikelse med hänsyn till utlägget i pengar. Jag har också tittat på utvecklingen av Photoshop Elements (jag har 13). Mera "Bells & whistles" men inget man inte kan undvara. När programmen åldras och invecklas tenderar de att krossas under sin egen tyngd. Jag använder aldrig Word numera utan skriver oftast i WordPad.

 

30 oktober

Som jag skrev i förra posten har aktiviteten varit låg för egen del. Även för fotobranschen har utvecklingen varit avvaktande. Klart är att mer eller mindre smarta telefoner påverkat försäljningen negativt. Nyheterna kommer när det gäller kameror och objektiv mer i det övre (läs dyrare) segmentet.

Adobe gårt in för uthyresmodellen även för Lightroom vilket många upplever negativt. Vi kommer att se flera konkurrenter med köpeprogram till ett pris som motsvarar ungefär ett halvlårs avgifter till Adobe.

Att Nikon skulle lägga ner sitt 1-system har varit klart sedan minst ett år. Nu får det anses vara bekräftat. Lite tråkigt för ett kamerasystem som vid introduktionen bjöd på många bra egenskaper. Men marknadsföringen var mindre lyckad och prissättningen en ren katastrof. Säljfolket hade inte lätt att promota ett system där kamerahusen var i konsumentklass men objektiven gjorda för avancerade amatörer.

+
3 februari

Nytt år men fotoaktiviteten är fortfarande låg.

En trend verkar vara att de tidigare omskrivna och lovordade molntjänsterna snävas till så att "gratis" utrymme blir allt mindre. Adobe passar även på att höja priset för sina molnbaserade program. Inget att vara upprörd över i princip, men det gör att man blir tveksam till hela konceptet. Överhuvud taget är den "Personliga" datorn - PC, på väg att bli en del i ett nät som begränsar vad man kan göra, kräver avgifter eller innehåller reklam. Återstår att se hur länge jag kan använda mitt exemplar av Lightroom som jag betalt för.

I fototidningarnas tester läser man ofta att en viss kamera har "livliga" färger, "kall" färgåtergivning osv, Det verkar obegripligt om man år van i att fixa färgerna efter sin smak i efterbehandlingen. Men skribenterna förutsätter nog att man fotograferar i JPG-format och använder bilderna obehandlade. Detta verkar logiskt om man håller sig till enklare fickkameror eller telefoner där bilderna oftast inte lämnar upptagningsapparaten. Kameran/telefonen är samtidigt betraktningsmodul. Men att fota med kameror för 10.000:- eller mer utan att optimera resultatet verkar att elda för kråkorna. Skulle någon på "filmtiden" plåtat med sin Nikon/Leica/Hasselblad och sen lämnat filmrullen till en fotoaffär för framkallning? (Gjorde man ju med diapositiv iofs, men svart/vitt?)

För att gå ett steg längre. Undrar om någon kameratillverkare skulle kunna tänka sig att lansera en modell med enbart RAW-format och bara inställning av bländare, tid och ISO? Med visning av histogram som ger det verkliga resultatet, inte efter omvandling till JPG, borde man inte behöva reglage för kompensation. Men kanske skulle det blir svårt att bedöma resultatet i den digitala sökaren om man har en RAW--presentation att utgå från?

 

23 oktober

Jag har nu uppdaterat kamerasidan där jag beskriver mitt innhav och hur jag motiverat det. Dessutom har jag emigrerat till en annan dator som gör att jag enklare kan uppdatera sidan. Nästa steg blir att lägga upp lite nya bilder.

Just nu är det fina höstfärger i naturen men ett bedrövligt väder. Dessutom har jag gott om höstfärger från tidigare år så det finns egentligen ingen orsak att ta om samma bild igen. Det har jag gjort med indexbilden från kanalen i Torshälla. Som original i 100% är den tekniska skillnade markant jämfört med äldre bilder, men nedskalad till passande storlek för hemsidan och dessutom "sparad för webben" är bildkvaliteten ungefär densamma.

15 augusti

Eftersom jag inte är fullt nöjd med ergonomin på NEX-7 (se nedan) och sökare/bildskärm på A3000 är erbarmliga så började jag titta på en A6300. Men priset på ett kamerahus ligger på 12.000:-, mer än dubbelt mot en A6000. När jag undersökte priser upptäckte jag att en A7 (gamla modellen som fortfarande säljs) såldes för 10.000:- MED kitobjektiv. Jag slog till direkt, vilket visade sig vara i grevens tid då den gick upp ett par tusen bara någon vecka senare. Samma laddare och batterier som mina gamla NEX-kameror så den går in i systemet. I nödfall kan jag använda de gamla APS-C-objektiven med beskuret resultat, men standardzoomen täcker in 90 % av mitt fotograferingsbehov.

I tester i fototidskrifter och på nätet framhålls hur liten A7 är. Man jämför då med fullformats digitala spegelreflexkameror. Men går man tillbaka till den analoga tiden är A7 ganska jämförbar. Till och med större eftersom sökardelen sticker upp högre än på den tidens Pentax M, Olympus OM och Nikon FE/FM. Men vikten är klart lägre. På bilden har jag jämfört med en Pentax MV med en Sigma Zoom 28-85.

A7-MV
5 december På NEX-7 (och troligen andra modeller av Sony) sitter filmknappen så korkat att man lätt kommer åt den med tummen. Följden blir en massa små filmsnuttar som man sen får ta bort. Efter första programuppdateringen kunde man deaktivera filmfunktionen men det löser inte problemet eftersom man får upp ett varningsmeddelande att det inte går att filma som man måste trycka bort innan man kan fortsätta. Som en lösning har jag satt en lagom stor bricka över filmknappen som fästs med eltape. Om det inte sitter kvar återstår superlim och att måla brickan svart.
Filmknapp NEX-7
22 september När man fotograferar landskap i sol är det största problemet att utjämna mellan ljusa himlar och mörka skuggor. Även om man utgår från RAW-filer och använder Camera Raw eller Lightroom blir ljusskillnaderna ibland övermäktiga. Om man plåter med kameran intälld på JPG kan man utnyttja inbyggda funktioner som HDR eller upplättning av skuggor, men det ger oftast inte bättre resultat.

Om man accepterar en något konstlad återgivning och färgförändringar är pseudo-HDR via olika filter en utväg. Ett sådant som jag tycker fungerar bra är det som kallas"HDR Scape" i Snapseed.

Snapseed är en gratisapp som man kan ladda ner till sin iPad. Sen får man ladda upp sina bilder från PC, göra förändringarna i iPad och sen föra tillbaka till datorn. Tidigare fanns appen för vanliga datorer, men när Google tog över försvann den och ersattes av iPhone och Androidvarianter. Att redigera bilder i telefon är en tveksam verksamhet som jag ser det.
29 augusti

Elektronik och digital bildbehandling öppnar fantastiska möjligheter att leverera exakt exponerade bilder med skärpa på rätt ställe och realistiska färger. Men eftersom man lätt kan förse kameran med möjligheter att ändra alla parametrar så utrustar tillverkarna även enkla kameror med ett förvirrande antal knappar eller menyval. För den ambitiöse fotoamatören som läst bruksanvisningen noga fungerar det säkert bra. Det ger en känsla av att man är en riktig fotograf som vet att styra sitt redskap jämfört med tant Olga som bara siktar och knäpper.

Så istället för att låta kameran sköta det den klarar bra i 99 fall av 100 så öppnar man för felgrepp som kan vara helt oavsiktliga. Om reglaget sitter fel och skaver mot bröstet kan man helt plötsligt plåta med 16000 ASA en solig sommardag och istället för automatisk skärpa får man manuell oskärpa på varenda bild.

Det har framkastats att en av orsakerna till att mobiltelefonen ersatt dedikerade kameror är just att den inte uppmuntrar till val som bara gör att man känner sig dum. Skärpedjup, vitbalans, ISO, exponeringskompensering - vem bryr sig? Det räcker att hitta avtrycket och oftast blir resultatet bra. Så varför envisas våra kameratillverkare att utforma kameror för tekniknördar och kontrollfreaks?

 
23 augusti

Sedan digital fotografering blev allmän i början av århundradet har vi blivit bortskämda med att varje ny kamerageneration efter sådär 2-3 år ger en märkbar kvalitetshöjning av bildresultatet. Men frågan är om vi nu inte har nått en nivå som är svår att förbättra om man jämför samma sensorstorlek. Jag har haft möjlighet att jämföra min Sony A-3000 med Sony NEX-7. Skillnaden man ser på bilderna är minimal - möjligen ger NEX-7 något högre brus även vid låga ASA-tal. Nu kan man invända att den har en äldre generation sensor och processor, men det borde väl uppvägas av att de tillhör motpolerna prismässigt? 7-an har nu ersatts av A-6000, men jag tror inte den presterar synbart bättre.

Om man accepterar det läget kan det kännas skönt att släppa den gnagande känslan att det finns bättre prylar och använda det man har i förvissningen att det inte är kameran det hänger på. Jag är övertygad om att samma gäller objektiv inom rimliga ekonomiska gränser. För att få synbart bättre resultat måste man som amatör ut med oacceptabla pengar.

 
29 maj

Fotohobby har nu funnits i mer än 15 år med i stort sett samma upplägg. Det är inte utan att åldern märks.Första upplagan redigerades med Frontpage Express och via Frontpage gick jag senare över till Dreamweaver. Det finns flera sätt att fixa en fotosida. I många program kan man välja en lämplig mall och bara mata in de bilder man tänkt visa. Men jag håller ändå fast vid den ursprungliga metoden att tillverka en sida i taget och länka ihop manuellt. Det blir alltså fortsatt en enkel sida utan finesser.

När det gäller själva innehållet så går jag ifrån den gamla uppdelningen i årstider som är ganska traditionell och begränsande. Nu lägger jag istället ut bilder i den ordning jag plåtar. De gamla favoriterna - de som jag borde ta livet av - finns på annat ställe på sidan.

 
  Tillbaka till startsidan  

© Copyright 2000-2018